Budaya dalam Perniagaan Antarabangsa

PENGENALAN KEPADA BUDAYA




Budaya ialah sifat tertentu orang yang berhimpun, ditakrifkan oleh semua dari bahasa, agama, hidangan, tabiat sosial, muzik dan seni.


Dengan kata lain, budaya sering dikaitkan dengan adat resam dan perilaku atau ritual yang dilakukan oleh sesebuah negara mahupun kelompok masyarakat. Di dalam arus perniagaan dan pasaran antarabangsa, nilai-nilai dan keprihatinan terhadap budaya masyarakat setempat dan negara perlu diambil kira. Syarikat -syarikat induk perlu sensitif dan peka terhadap isu ini dimana ia memainkan peranan yang penting dalam kesinambungan arus perniagaan untuk berjaya baik didalam peringkat antarabangsa mahupun negara itu sendiri. Penerapan nilai-nilai budaya perlulah selari dan segerak dengan norma-norma masyarakat setempat. Penerapan itu hendaklah dilakukan pada peringkat perancangan atau rundingan jualan



Budaya juga boleh ditakrifkan sebagai persekitaran yang direka oleh manusia seperti contoh ilmu pengetahuan, asas keperluan hidup, seni, moral, undang-undang, adat dan lain keupayaan dan tabiat(tingkah laku) yang diterima oleh manusia sebagai amalan kehidupan seharian dalam masyarakat.


CIRI-CIRI BUDAYA
1.      BUDAYA MENCERMINKAN KELAKUAN     YANG DIPELAJARI
·     Iaitu dihantar dari satu ahli sebuah masyarakat kepada yang lain.
·     Beberapa unsur budaya diturunkan secara tradisi atau  keturunan.
·     Contohnya:  Di Amerika Utara anak secara tidak formal mempelajari budaya ibu bapa mereka


                               

2.      UNSUR BUDAYA IALAH BERKAIT
·         Yang mana dari segi sejarah diterjemahkan ke dalam pertukaran pekerjaan sepanjang hayat dan kerja minimum.

3.      KELAKUAN YANG DIPELAJARI
·         perubahan budaya sebagai respons kepada kuasa luaran yang menjejaskan masyarakat.
·         Contohnya: selepas perang dunia kedua, Jerman dibahagikan kepada pasaran bebas berorientasikan barat Jerman dan dikawal komunis timur Jerman.  Hasil dari kejadian ini membawa perbezaan kepada budaya timur Jerman bagi perintah ideologi komunis mengenai sikap ke arah kerja, pengambilan risiko , dan keadilan sistem ganjaran.

4.      BUDAYA DIKONGSI
·         Ahli-ahli masyarakat dan menentukan keanggotaan masyarakat.
·         individu yang berkongsi satu budaya ialah anggota sebuah masyarakat dan mereka yang tidak berkongsi adalah di luar sempadan masyarakat



UNSUR-UNSUR BUDAYA


BUDAYA SOSIAL:
Asas kepada setiap masyarakat ialah satu budaya sosial, rangka keseluruhan yang menetapkan tugas individu dalam masyarakat, stratifikasi masyarakat , dan mobiliti individu dalam masyarakat.

·         INDIVIDU, KELUARGA DAN KUMPULAN .
Ø  semua masyarakat manusia melibatkan individu hidup di unit keluarga dan bekerja dengan satu sama lain di satu kumpulan.
Ø  Persatuan berbeza tidak menghalang mereka mentakrifkan keluarga dan di kepentingan relatif mereka untuk meletakkan seseorang individu berperanan dalam kumpulan.
Ø  budaya juga berbeza dalam pentingnya individu bersaudara kepada sesuatu kumpulan itu.

·         STRATIFIKASI SOSIAL
Ø  Semua masyarakat mengkategorikan orang tertentu berdasarkan kelahiran mereka, pekerjaan, pencapaian pendidikan, atau sifat lain.
Ø  Pentingnya kategori-kategori ini dalam mendefinisikan bagaimana individu berinteraksi satu sama lain waalaupun antara kumpulan ini berbeza-beza masyarakat.
Ø  Syarikat multinasional (MNCs)beroperasi di persatuan-persatuan secara teratur mesti mengubah prosedur mereka mengambil pekerja dan kenaikan pangkat serta mengambil kira perbezaan kelas atau suku-sakat antara penyelia dan pekerja.
Ø  Mengambil anggota keluarga lakukan pekerjaan dan secara tradisi dijalankan oleh ahli-ahli keluarga akan mengurangkan semangat tempat kerja dan produktiviti.
Ø  Mobiliti sosial ialah keupayaan individu untuk langkah dari satu stratum masyarakat kepada yang lain. Mobiliti sosial lebih cenderung dalam susun-lapis masyarakat.


BAHASA:

Bahasa ialah satu pelakar utama kumpulan kebudayaan kerana ia satu makna yang penting yang mana satu anggota masyarakat berkomunikasi antara satu sama lain.

·         BAHASA SEBAGAI SATU SENJATA PERSAINGAN
Ø  Hubungan linguistik sering mewujudkan kelebihan persaingan kerana keupayaan berkomunikasi sangat penting dalam menjalankan urus niaga.

·         LINGUA FRANCA
Ø  Bagi menjalankan perniagaan,antarabangsa individu yang terlibat dalam perniagaan mesti mampu berkomunikasi

·         TERJEMAHAN
Ø  Beberapa perbezaan linguistik boleh diatasi melalui penterjemahan.
Ø  Proses memerlukan lebih daripada hanya menggantikan perkataan satu bahasa untuk yang satu lagi
Ø  Penterjemah mesti sensitif kepada kepekaan di konotasi perkataan dan fokus pada menterjemahkan idea, bukan perkataan diri mereka dan masalah-masalah terjemahan akan mewujudkan malapetaka pemasaran.
Ø   Mentafsir perkataan menggunakan kamus tidak memberi maksud yang sama jika perkataan itu ditafsir secara kiasan.

KOMUNIKASI:

Komunikasi merentasi sempadan budaya, sama ada secara lisan atau tidak secara lisan, ialah satu kemahiran penting terutamanya untuk pengurusan antarabangsa.

·         KOMUNIKASI BUKAN LISAN
Ø  Anggota sebuah masyarakat berkomunikasi dengan satu sama lain menggunakan lebih daripada perkataan.
Ø  Malah beberapa penyelidikan percaya 80 kepada 90 peratus semua maklumat dihantar di kalangan anggota satu budaya dengan cara selain daripada bahasa.
Ø  Komunikasi bukan lisan termasuk air muka, pergerakan tangan, intonasi, hubungan mata, kedudukan badan dan postur tubuh.
Ø  Komunikasi bukan lisan boleh menjurus kepada salah faham disebabkan perbezaan budaya.
Ø  Perbezaan makna pergerakan tangan dan air muka juga wujud di kalangan budaya malah senyap juga mempunyai makna.

·         PEMBERIAN HADIAH DAN LAYANAN BAIK
Ø  Pemberian hadiah dan layanan baik ialah cara-cara komunikasi penting dalam banyak budaya perniagaan.
Ø  Di Jepun, etika perniagaan memerlukan layanan yang baik dan prihatin
Ø  Ahli perniagaan Arab, seperti Jepun, sangat bimbang tentang keupayaan mereka bekerja dengan mereka mencadangkan rakan kongsi perniagaan; kualiti orang ramai juga penting seperti pentingnya kualiti projek.
Ø  Norma layanan baik walaupun menjejaskan berita buruk jalan ialah dihantar dalam pelbagai budaya.


AGAMA:

Ø  Agama ialah satu aspek penting kebanyakan masyarakat. Ia menjelaskan cara di mana anggota sesebuah masyarakat berkait antara satu sama lain dan kepada orang-orang luar.
Ø  Agama membentuk sikap perhatian terhadap kerja, penggunaan, tanggungjawab individu , dan perancangan untuk masa depan.
Ø  Hinduisme menekankan pencapaian rohani daripada kejayaan ekonomi.
Ø  Islam memberi sokongan tempat-tempat lebih penekanan kepada individu terhadap kewajipan kepada masyarakat.
Ø  Agama memberi kesan kepada persekitaran perniagaan untuk cara-cara penting lain.
Ø  Impak keagamaan pada perniagaan antarabangsa berbeza-beza mengikut negara, bergantung pada sistem perundangan negara, kehomogenan kepercayaan keagamaannya, dan toleransi pendapat-pendapat keagamaan lainnya.


NILAI DAN SIKAP:

Budaya juga menjelaskan dan mencerminkan nilai-nilai sekular dan sikap anggota sebuah persatuan.

·         MASA
Ø  Masa mewakili peluang untuk melahirkan lebih dan untuk menaikkan pendapatan seseorang, jadi ia tidak harus sia-sia.
Ø  Mendasari sikap ini ialah etika Protestan, yang menggalakkan orang untuk lebih baik kedudukan mereka dalam hidup melalui kerja keras.

·         UMUR
Ø  Perbezaan kebudayaan penting wujud pada sikap ke arah umur.

·         PENDIDIKAN
Ø  Sistem formal negara awam dan pendidikan swasta ialah satu pemancar dan pantulan nilai penting dalam budaya masyarakat.

·         STATUS
Ø  Cara yang mana status dicapai berbeza merentasi budaya.
Ø  Dalam beberapa persatuan-persatuan status diwarisi akibat kekayaan atau pangkat nenek moyang seseorang.
Ø  Individu lain ia memperolehi melalui pencapaian peribadi atau pencapaian profesional.

Organisasi sosial, pendidikan dan struktur politik adalah mengenai bagaimana manusia menghubungkait antara satu dengan lain, mengatur aktiviti mereka untuk hidup dengan lebih aman dengan orang lain, mengajar tingkah laku yang diterima masyarakat dan mengawal diri. Kedudukan wanita dan lelaki dalam masyarakat, kelas sosial, gelagat kumpulan dan kumpulan umur ditafsirkan berbeza dalam sesuatu budaya.




Pengurusan Antarabangsa dan Budaya (International Management and Cultural)

Memahami perbezaan budaya adalah sangat penting kepada kejayaan sesebuah syarikat dalam dunia perniagaan antarabangsa. Budaya masyarakat memberi kesan kepada sistem politik, ekonomi, sosial dan etika firma semasa perniagaannya berurusan dalam dunia masyarakat itu.

Budaya masyarakat mencerminkan nilai-nilai harmoni kebudayaan, kepercayaan, kelakuan, adat dan sikap masyarakat itu sendiri. Budaya adalah satu tingkah laku individu atau kumpulan dalam sesebuah masyarakat yang telah di diwarisi dan diamalkan serta diperkenalkan kepada ahli-ahli masyarakat yang lain. Unsur-unsur budaya saling berkaitan dan kukuh diantara satu sama lain. Elemen-elemen ini adalah bersesuaian, ianya berubah seperti kuasa luar yang mempengaruhi masyarakat. Budaya tidak hanya dikongsi oleh ahli-ahli masyarakat tertentu sajaha  tetapi diperluaskan dan dikongsi bersama dengan masyarakat-masyarakat setempat yang lain.



Para penyelidik telah mengketogorikan negara-negara mengikut ciri-ciri kebudayaan yang sama. Pembangunan sesebuah negara telah dibangunkan berdasarkan dari klasifikasi konteks-konteks tertinggi dan yang terendah, dimana ianya memberi tumpuan kepada kepentingan konteks dalam budaya. Hal ini sedikit sebanyak telah mewujudkan satu kelompok kebudayaan yang dapat memudahkan perkara-perkara yang sukar dalam menjalankan perniagaan di peringkat antarabangsa.


Para penyelidik juga, mendapati bahawa banyak negara telah berkongsi sikap yang sama ke arah peranan kerja, kepuasan kerja dan aspek-aspek kerja yang berkaitan dengan kehidupan seharian yang lain dan juga sering memastikan dapat membentuk negara dalam kelompok budaya yang berkongsi bahasa yang sama.

 
Penyelidik perintis
Geert Hofstede,” telah mengenal pasti lima dimensi budaya asas, iaitu seseorang individu itu mungkin berbeza dari segi orientasi sosial, orientasi kuasa, orientasi ketidakpastian, orientasi matlamat dan orientasi masa. Perbezaan ini memberi kesan kepada tingkah laku perniagaan dalam pelbagai cara dan sering membawa kepada salah faham dalam amalan budaya.




Hofstede’s Five Dimensions

Model Hofstede merupakan pendekatan yang menyuarakan menyatukan nilai-nilai kemanusiaan menerusi dimensi kebudayaan yang menjadi paksi dalam menguruskan konflik terutamanya dalam sesuatu komuniti. Model ini telah diperkenalkan oleh seorang ahli psikologi Dutch, Geert Hofstede. Beliau telah mengenalpasti lima orientasi atau keutamaan asas yang dimiliki oleh manusia.
Kelima-lima dimensi inilah merupakan masalah utama yang dihadapi oleh manusia. Semua dimensi ini digunakan oleh Hofstede untuk membuat kajian tentang perbezaan budaya peringkat antarabangsa. Kelima-lima dimensi yang dibincangkan tersebut iaitu:

a). Jarak Kekuasaan (Power Distance)
b). Pengelakan Keadaan Yang Tidak Menentu (Uncertainty Avoidance)
c). Individualistik lawan Kumpulan (Individualism versus Collectivism)
d). Kelelakian lawan Kewanitaan (Masculinity versus Femininity)
e). Orientasi jangka panjang lawan jangka pendek (Long term orientation versus
     Short term orientation)

Walapun model Hofstede ini lebih diaplikasikan kepada perbezaan budaya di dalam sesuatu organisasi namun nilai-nilai yang wujud hasil daripada kajian yang dijalankan boleh dipraktikan di dalam sesuatu komuniti terutamanya dalam membantu memahami dan mengatasi persoalan gejala sosial.

Jarak Kekuasaan (Power Distance)

Sesuatu masyarakat lazimnya terbentuk dengan beberapa elemen yang menjadi pengikat dan penghubung di kalangan ahli-ahlinya. Antara yang penting ialah amalan adat-adat resam dan budaya yang menjadi tiang seri kepada tunggak penyatuan di kalangan mereka. Setiap masyarakat pastinya akan memiliki budaya tatacara hidup masing-masing yang diwarisi dari satu generasi ke generasi berikutnya. Kepelbagaian buadaya ini dipercayai turut mempengaruhi, pendekatan dalam penyelesaian sesuatu konflik wujud. Perbezaan pendekataan ini disebabkan oleh faktor seperti status, kekayaan dan kuasa yang membawa status tertentu. Situasi ini akan membawa kepada apa yang diistilahkan sebagai ketidaksamaan persepsi yang tercetus akibat ketaksamaan kuasa. Masyarakat yang berlainan status mempunyai dimensi yang berlainan terhadap sesuatu konflik yang dihadapi.. Dalam sesuatu komuniti, ketidaksamaan kekuasaan sememangnya tidak boleh dielakkan dan ia berlaku secara berterusan. Ketidaksamaan ini wujud kerana terdapat hierarki.

Menurut “Mulder’s Power Distance Reduction Theory”, sesorang yang berhierarki yang lebih rendah akan cuba mengurangkan jarak kekuasaan antara diri mereka dengan pihak atasannya. Akan tetapi, pihak atasan akan cuba mengekalkan atau meluaskan jarak kekuasaan terhadap kelompok bawahan. Jarak kekuasaan ini dapat dijelaskan dalam “Power Distance Index” (PDI) di mana pencapaian diukur berdasarkan tiga soalan yang telah ditanya iaitu berkenaan dengan cara membuat keputusan, keberanian menentang pihak atasan dan keputusan dibuat sama ada di tangan pihak atasan atau bawahan.

Dalam menggambarkan perhubungan antara pihak atasan dan bawahan, dalam satu hierarki, Hofstede (1984) telah menggunakan konsep jarak kekuasaan. Jarak kekuasaan adalah pengukuran kuasa interpersonal atau pengaruh antara pihak atasan dan pihak bawahan dimana kuasa kelompok bawahan biasanya adalah lebih rendah jika berbanding dengan kuasa yang ada pada kelompok atasan . Jarak kekuasaan ini adalah diambil daripada kajian Mulder . Teori Mulder berdasarkan kepada satu siri eksperimen yang panjang dengan sturktur sosial yang mudah. Mulder mendefinisikan “kuasa” sebagai “berpotensi untuk memutuskan atau mengarahkan tingkah laku seseorang atau orang lain dan bukan sebaliknya” dan “jarak kekuasaan” sebagai “tingkat ketidaksamaan mengenai kuasa antara individu yang kurang berkuasa dan lebih berkuasa , di mana mereka ini tergolong dalam sistem sosial yang sama”.

Berdasarkan kepada andaian ini Hofstede telah merangka suatu indeks jarak kekuasaan yang bertujuan untuk menunjukkan perbezaan suasana antara mereka yang mengamalkan indeks jarak kekuasaan yang rendah dan yang tinggi.





Jadual 1 : Ringkasan Konotasi Mengenai Perbezaan Indeks Jarak Kekuasaan (PDI)
Indeks Jarak Kekuasaan yang Rendah
Indeks jarak kekuasaan yang Tinggi
pembuat keputusan setelah berunding dengan kelompok bawahan

membuat keputusan secara autokratikalistik dan paternalistik.

gaya pembuat keputusan berdasarkan kepada gaya perundingan dan bertolak-ansur.
Gaya pembuat keputusan yang meyebabkan berlakunya polanisasi antara autokratik-paternalistik dan peraturan majoriti.

kurang takut ketidaksetujuan dalam perbincangan

takut ketidaksetujuan
lebih bekerjasama antara satu sama lain.

enggan mempercayai antara satu sama lain.

lebih bertimbang rasa.
kurang bertimbang rasa.

Perundingan tidak formal boleh wujud tanpa penyertaan formal.

Peyertaan formal boleh wujud tanpa perundingan tidak formal.

Mereka berpendidikan tinggi kurang memegang nilai autoritarian berbanding dengan mereka yang berpendidikan rendah.

Mereka yang berpendidikan tinggi dan rendah menunjukkan nilai yang sama mengenai autoriti.

Sumber: Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: international Differences in work- related attitudes, Sage publications, Beverly Hills, CA.p.92.

Berdasarkan kepada indeks jarak kekuasaan yang dipaparkan diatas, bagi amalan jarak kekuasaan yang rendah didapati ia lebih bersifat `informal‟ dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan atau konflik yang berbangkit. Manakala bagi jarak kekuasaan yang tinggi ia lebih bersifat `formal‟ yang terikat dengan prosedur-prosedur tertentu dalam mennangani sesuatu permasalahan.
Dalam komuniti, sekiranya pemimpin dapat membentuk tingkah laku pembuat keputusan menurut nilai-nilai yang cenderung kepada indeks jarak kekuasaan yang rendah, nescaya pengikut atau orang bawahan akan menjadi selesa. Hakikatnya komuniti lebih suka gaya membuat keputusan oleh pihak atasan mereka dimana ia dapat mencerminkan kemesraan yang dapat memberi keselesaan kepada mereka.
Di dalam komuniti yang mempunyai perbezaan indeks jarak kuasa yang tinggi, akan wujud suasana dimana mereka lebih suka kepada sistem membuat keputusan di mana pihak atasan tidak terlibat langsung. Sebaliknya dalam komuniti yang mempunyai indeks jarak kuasa yang rendah, mereka memusatkan dalam bentuk saling bergantungan. Manusia dalam komuniti yang mempunyai indeks jarak kuasa yang tinggi lebih terbuka kepada penyelesaian yang ideal kepada ketidaksamaan di mana dirasakan sebagai menyusahkan, tetapi tiada tawaran alternatif bagi interaksi harian antara individu yang lebih berkuasa dan kurang berkuasa.

Bagi memenuhi pendekatan indeks jarak kekuasaan yang rendah, adalah perlu beberapa langkah dilaksanakan dalam membantu menangani gejala sosial di kalangan remaja;

i)       Perlu kurangkan kepelbagaian prosedur yang bersifat birokrasi. Kekangan      birokrasi acapkali boleh menyebabkan terbantutnya sesuatu tindakan yang sewajarnya diambil bagi mengatasi sesuatu konflik.

ii)            Mewujudkan secara harmoni adat resam dan budaya yang menjadi teras dan pengikat dikalangan ahli masyarakat. Tatacara ini akan mengembalikan kearkaban antara golongan tua dan muda yang sekaligus membantu mengurangkan indeks jarak kuasa.

Pengelakkan keadaan Yang Tidak Menentu (Uncertainty Avoidance)

Kadang kala ketidakpastian dan ketidaktentuan tentang masa hadapan akan timbul lantaran daripada elemen perubahaan yang berlaku tanpa dapat dikawal. Meledaknya pembahruan dan kecanggihan dalam sistem teknologi dan telekomunikasi telah melahirkan ungkapan wujudnya apa yang diistilahkan dunia tanpa sempadan.

Pembangunan masyarakat dan peningkatan keahlian dalam bidang teknologi ini diharapkan dapat mengantisipasi gelombang teknologi dan informasi global yang tidak dapat dihindari lagi. Masyarakat informasi (information society) menjadi syarat mutlak siapnya penerimaan seluruh anggota masyarakat terhadap informasi yang mengalir dari seluruh penjuru dunia.

Disisi lain perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang sangat pesat telah mempengaruhi banyak aspek kehidupan di masyarakat, antara lain dalam bidang perdagangan (e-commerce) dan pemerintahan (e-government). Bahkan secara umum juga telah merubah perilaku masyarakat (social behaviour) yang semula berbasiskan atas media kertas (paper based) kini menjadi berbasiskan sistem elektronik (electronic based).

Situasi ini dari masa kesemasa atau lambat laun akan memberikan kesan kepada budaya sesuatu komuniti. Contohnya apabila menularnya penggunan telefon di dalam komuniti, maka akan wujud senario kekerapan berhubung dengan menggunakan teknologi tersebut dan kemungkinan akan mengurangkan julat perjumpaan ahli komuniti secara berdepan. Ketidak tentuan ini didorong lagi dengan perkembangan yang terlalu pantas dengan teknologi penggunaan telefon bimbit, Internet, Sidang video dan pelbagai lagi elemen yang kemudiannya menjadikan terungkainya perubahan demi perubahan yang merobek sistem, peraturan atau amalan lazim sesuatu masyarakat atau komuniti. Apabila ini terjadi maka ia akan membawa kefahaman dan penerimaan nilai-nilai yang berbeza di antara kalangan komuniti tentang perubahan yang mereka hadapi terutamanya antara golongan tua dan muda atau remaja.
Secara umumnya penghuraian mengenai ketidakpastian boleh dibahagikan kepada bentuk kelakuan rasional dan kelakuan tidak rasional. Hofstede menggunakan perkataan „rasional‟ dan „tidak rasional‟ dalam maksud yang sama seperti „Pareto‟s Treatise On General Sociology‟ (1916) menggunakan „logik‟ dan „tidak logik‟. Pokok persoalan dalam memahami kedua-dua istilah ini ialah apa yang dianggap tidak logik atau tidak rasional kepada orang ramai boleh kelihatan logik atau rasional kepada seseorang . Apa yang dianggap rasional kepada manusia yang berkongsi kebudayaan yang sama boleh jadi tidak rasional kepada manusia yang tidak berkongsi kebudayaan tersebut.
Di dalam kes ini golongan muda mungkin lebih terdedah dengan perkembangan teknologi terutamanya dengan cyber, komputer, .internet dan sebagainya.Pemakaian Internet sebagai contoh telah mengalami kemajuan yang sangat signifikan beberapa tahun belakangan ini. Jumlah dari paket data, yang mengalir lewat Internet, telah mengalami peningkatan yang dramatis. Jika tertinggal maka tidak memungkinkan tren tersebut akan memutar ke belakang kembali untuk menunggu yang tertinggal.
Dalam konteks ini budaya berinternet mungkin suatu yang rasional bagi mereka dengan duduk berjam-jam dihadapan komputer tetapi mungkin suatu yang tidak logik bagi generasi tua. Namun ia telah menjadi suatu yang lumrah bagi muda-mudi dan suatu yang logik bagi mereka. Maka secara tidak langsung tercetus dan bertembungan antara logik dan tidak logik di sini yang membawa kepada tercetusnya konflik. Kes berikut mungkin antara lain yang boleh dijadikan contoh dimana ketidakpastian atau ketidakrasionalan boleh membawa konflik.

Kes 1
Kalau aku cakap lebih karang, orang marah, tapi itulah hakikatnya. Aku nak bagi kesedaran sket kat para mak bapak yang nengok TeenNet, cubalah berfikiran terbuka dalam mendidik anak di zaman internet nih... jangan kolot aje. Ini bukan zaman makan ubi kayu lagi, ini zaman makan steak! Buatlah cara macam orang makan steak... Faham-faham aje lah kan..
Justeru itu di tahap pembuat keputusan di bawah ketidakpastian, individu harus membuat satu ketentuan bagaimana ketidakpastian itu wujud. Dalam teori kontigensi ketidakpastian sebagai satu input di mana akan mempengaruhi struktur dan perjalanan organisasi. Bagi menangani perihalan`kepastian‟/ ketidapsatian, `rasional/tidak rasional dan logik/tidak logik ini maka dua cara utama boleh digunakan. Melalui tatacara ini komuniti boleh mengambil langkah menghindarkan konflik dalam dua cara yang utama.
Pertama, membina resolusi jangka panjang terhadap masalah yang dihadapi sekarang dan bukannya hanya memberikan reaksi terdangkal terhadap masalah yang dihadapi sekarang. `Blue print‟ penting dalam mengatasi sesuatu masalah dan bukanya mengatasi sesuatu berasaskan tindakan jangka pendek. Mereka wajar memikirkan terlebih dahulu peristiwa yang mungkin timbul pada masa depan dengan menggunakan kelaziman keputusan yang menekankan reaksi dalam jangka pendek yang lalu. Oleh karena itu, pendekatan yang komperhensif dan holistik terhadap teknologi informasi dan komunikasi harus dapat mengharmonisasikan kepentingan bersama dan global dengan tidak terjebak hanya dari sisi pembangunan teknologi sahaja tetapi juga aspek hukum dan kemasyarakatannya.
Kedua, Perlunya pengubahsuaian kepada pendekatan atau perancangan berbentuk tradisi kepada kesesuaian berasaskan keperluan semasa, mengikut perubahan atau kehendak peredaran alam. Kaedah ini boleh dilaksanakan dengan mengambil kira pertimbangan berikut;

Jadual 2: Perbezaan Pergerakan dalam Keadaan Yang Tidak Menentu dalam sesebuah komuniti

Tahap ketidaktentuan yang rendah


Tahap ketidaktentuan yang tinggi
Kurang aktiviti yang berbentuk struktur.

Lebih banyak aktiviti yang berbentuk struktur.

Peraturan yang tertulis adalah sedikit.

Peraturan yang tertulis adalah banyak.

Pemimpin komuniti lebih menggunakan strategik.

Pemimpin komuniti lebih banyak menggunakan prosedur atau tatacara kerja.

Organisasi boleh ‘pluriform’

Organisasi patut lebih ‘standardization’.

Kurang amalan upacara.

Amalan upacara adalah banyak.

Pemimpin komuniti lebih banyak menggunakan kaedah ‘interpersonel’ dan corak pengurusan yang fleksible.

Pemimpin komuniti lebih mengamalkan corak pengurusan yang tetap.

Pemimpin komuniti lebih rela membuat keputusan sendiri dan mengambil risiko.

Pemimpin komuniti jarang membuat keputusan sendiri dan tidak sanggup mengambil risiko.

Kuasa pengawalan adalah kurang.

Kuasa pengawalan adalah besar.

Sumber: Hofstede, G. ( 1984 ). Culture’s consequences: international Differences in work- related attitudes, Sage publications, Beverly Hills, CA.



Individualistik Lawan Kumpulan (Individualism versus Collectivism)

Ini merupakan dimensi yang paling penting di mana tumpuan adalah kepada pertembungan konflik yang dihadapi oleh seorang individu dengan keinginan kumpulan atau komunitinya. Dalam konteks ini persoalan yang timbul ialah sanggupkah kita berhubung dengan individu lain dalam kumpulan dalam usaha mencapai apa yang diingini atau dihajati oleh kita. Disamping cuba berunding mengenai perbezaan atau berkongsi konsep tentang apa yang kita hajati dengan orang lain? (Trompenaars, 1994).

Dalam budaya individualistik, individu akan lebih menjaga kepentingan diri mereka sendiri terlebih dahulu serta keinginan anggota keluarga mereka yang terdekat sementara dalam budaya kumpulan pula, individu itu sama ada tergolong dalam satu atau lebih kumpulan yang terdekat di mana kumpulan itu dicipta dan berdasarkan aktiviti-aktiviti yang seterusnya (Hofstede,1983).Kesimpulannya, nilai budaya individualistik bermaksud menjaga kepentingan diri sendiri serta lebih ingin mencapai matlamat sendiri daripada matlamat kumpulan. Manakala bagi kumpulan pula, mereka akan hanya lebih mementingkan atau mengutamakan matlamat kumpulan berbanding matlamat individu (Ting-Toomey, Gao, Trubisky, Yang, Kim, Lin & Nishida,1991).

Dimensi individualistik lawan kumpulan dapat menentukan gaya dalam menghadapi konflik.(Rahim&Blum,1994). Budaya individu akan memilih sesuatu dimensi pembahagian atau pengagihan untuk menyelesaikan interpersonal konflik. Untuk itu, mereka boleh menggunakan samaada gaya penguasaan atau gaya suka menolong yang mana ia menandakan pengertian atau tanggapan tentang nisbah yang berkaitan dengan kepuasan yang diterima oleh individu sendiri dengan pihak lain. Jikalau individu itu berada dalam budaya kumpulan, mereka akan menggunakan dimensi pencantuman atau penyatuan iaitu gaya penyatuan atau pengelakan dalam menyelesaikan masalah konflik di mana ia menunjukkan penglibatan kedua-dua pihak supaya mencapai kepuasan. Tindakbalas bertolak ansur merupakan titik persilangan mengenai semua dimensi dimana individu menerima kepuasan peringkat pertengahan yang berkaitan dengan keputusan atau ketabahan konflik mereka.

Kajian Hofstede tentang dimensi individualistik lawan kumpulan di Amerika Syarikat dan Timur Tengah menunjukkan adanya perbezaan kelompok. Amerika Syarikat dikategorikan sebagai budaya individu sementara sampel responden dari negara Timur Tengah pula dikategorikan sebagai budaya kumpulan. Responden dari Amerika Syarikat percaya bahawa individu mempunyai hak tentang kehidupan persendirian dan mengambil berat tentang diri sendiri. Mereka adalah „self-orinted‟ iaitu mempunyai arah tuju yang tersendiri. Dan perasaan yang bebas mengenai penekanan adalah untuk ikhtiar individu tersebut, hak persendirian, autonomi, keputusan sendiri. Responden dari negara Timur Tengah percaya mengenai arahan dalam kumpulan. Identiti mereka berpandukan kepada sistem sosial mereka, mereka mempunyai perasaan yang bebas dalam institusi dan komuniti. Kehidupan persendirian mereka telah diancam oleh organisasi dan puak-puak dimana seseorang itu dimiliki. Dengan yang demikian, organisasi akan membekalkan kemahiran, arahan, tanggungjawab dan keselamatan kepada mereka.

Individualistik merujuk kepada perhubungan antara seseorang individu dengan kumpulan dalam masyarakat. Ia menggambarkan bagaimana cara manusia dapat hidup bersama dalam suasana yang harmoni. Sebagai contoh, bagaimana penerimaan individu sekiranya hidup dalam sesebuah keluarga primer atau keluarga sekunder atau dalam kumpulan kaum yang tinggal dalam satu masyarakat bawah pimpinan seorang atau lebih ketua. Semua ini mempunyai pelbagai nilai yang terpaksa dilaksanakan atau dipatuhi. Dalam sesetengah budaya, individualisme dilihat sebagai rahmat dan sumber yang baik. Tetapi ada yang melihat budaya individualistik sebagai pengasingan(alienating). Di dalam bidang sosiologi kajian mengenai perbezaan yang berkaitan dengan dimensi individualisme lebih dikenali sebagai gemeinschaft (low individualisme) lawan gesellschaft (high individualisme) (Hofstede,1984).
Triandis, (1986) telah mengkaji peringkat skala individu semasa berhadapan dengan orang lain dalam dimensi individualisme lawan kumpulan. Kajian yang dikemukakan oleh Triandis (1986) menunjukkan bahawa;
·        Jika sesuatu kumpulan dapat mengurangkan prestasi atau memberikan kesan negatif kepada kita maka adalah lebih baik meninggalkan kumpulan tersebut dan bekerja secara persendirian.

·        Untuk menjadi orang yang lebih tinggi kedudukannya, seseorang itu mestilah bersifat berdikari.

·        Jika anda ingin membuat sesuatu yang betul,maka ia patut dilakukan dengan sendiri.

·        Dalam jangka masa panjang, orang yang kita boleh bergantung hanyalah diri kita sendiri sahaja.

Dimensi keindividualisma dan kumpulan secara keseluruhan memang mempunyai implikasi apabila ia diteliti secara menyeluruh. Ini berdasarkan kepada kesan perbezaan indeks individualistik.

Jadual 3: Kesan perbezaan Indeks

Individualistik Komuniti yang Indeks Individualistiknya rendah

Komuniti yang Indeks Individualistiknya tinggi
Individu menjangka bahawa komuniti melindungi mereka seperti dalam sebuah keluarga. Mereka akan mengasingkan diri apabila komuniti tidak dapat memenuhi keinginan mereka.

Komuniti tidak dijangka untuk menjaga dan melindungi individu

Komuniti mempunyai pengaruh yang kuat ke atas individu

Komuniti mempunyai pengaruh yang sederhana ke atas individu

Penglibatan individu dalam komuniti adalah lebih mesra.

Penglibatan individu dalam komuniti adalah jarang.

Sumber: Hofstede, G. ( 1984 ). Culture’s consequences: international Differences in work- related attitudes, Sage publications, Beverly Hills, CA.

Kebelangsungan komuniti yang sikap indeks individualik rendah berasaskan kepada jadual di atas merupakan rangsangan terbaik dalam usaha menangani gejala sosial di kalangan remaja. Dalam konteks ini individu tersebut akan merasai dihargai akan kehadiranya dalam komuniti dan dalam masa yang sama pastinya ia mampu memberikan sumbangan yang bermakna kepada kelompoknya. Apabila situasi ini terbentuk secara tidak langsung remaja akan mengambil sikap berhati-hati terhadap sebarang tingkahlaku kerana ia memahami yang komuniti sentiasa mengambil berat terhadapnya. Pengawal tingkahlaku secara tersirat oleh komuniti dijiwa remaja ini akan mengukuhkan jatidirinya disamping membantu mereka mejauhi sebarang gejala yang negatif.

Kes 1
Sebenarnya jiwa remaja cepat memberontak bila hak mereka disekat, orang tua tentunya tidak memahaminya sebab zaman mereka amat berbeza. Oleh yang demikian dimanakah pula mereka perlu melepaskan segala tekanan perasaan mereka. Aktiviti mereka seolah-olah tidak ada saluran dan sokongan oleh masyarakat. Sudah tentunya mereka akan secara tidak langsung melibatkan diri kepada gejala yang tidak baik kerana mereka menganggapkan ianya sebagai satu hiburan yang tidak membosankan.

Kelelakian lawan kewanitaan (Masculinity versus Femininity)

Perbezaan jantina turut menjadi faktor penting dalam meniliti pengurusan konflik di dalam sesuatu organisasi ataupun komuniti. Yang menjadi persoalan perbezaan biologi ini ialah samaada ia patut menjadi penyebab kepada perbezaan manusia dalam aktiviti sosial atau tidak. Di sesebuah komuniti kadangkala jantina menjadi isu dan potensi perbalahan. Di kalangan komuniti kadangkala mempunyai matlamat „masculine‟ dan lebih menggunakan lelaki berbanding dnegan perempuan. Di Jepun, boleh dikatakan semua wanita tinggal di rumah dan menjaga anak.Manakala bagi negara Nordic dan Netherlands pula lebih kepada „feminine‟ dimana adalah biasa bagi melihat golongan lelaki yang tinggal di rumah sementara isteri mereka keluar mencari rezeki. Lelaki yang bekerja akan diberi keistimewaan untuk bercuti bagi menjaga anak yang baru dilahirkan (Stephen P. Robbins,1998).

Konflik yang disebabkan oleh faktor biologi ini mungkin muncul dari pelbagai aspek seperti pergaulan harian dan pekerjaan. Sehubungan dengan itu kawalselia yang rapi adalah wajar dalam usaha mengurangkan gejala sosial dari aspek ini. Paduan dan ikatan komuniti yang kukuh serta disulam dengan adat serta budaya dijangkakan dapat menangani dengan teliti persoalan konflik perbezaan jantina ini.

Secara keseluruhanya model yang diutara oleh Hofstede ini walaupun hanya meneliti empat aspek utama namun tidak dapat dinafikan bahawa ia turut menyumbang dalam menilai sebab musabab dan tatacara mengatasi persoalan gejala sosial. Dalam konteks ini tidak dinafikan terdapat lain-lain faktor yang turut berperanan dalam kita membicarakan tentang gejala sosial ini secara menyeluruh seperti faktor agama, keluarga, pendidikan dan ekonomi.

Orientasi jangka panjang lawan jangka pendek (Long term orientation versus Short term orientation)

Pertama dipanggil "Confucian dynamism", ia menggambarkan masa ufuk masyarakat. Masyarakat berorientasikan jangka panjang melampirkan lebih kepentingan kepada masa depan. Mereka memupuk nilai-nilai pragmatik berorientasikan ke arah ganjaran, termasuk ketekunan, penjimatan dan kapasiti untuk penyesuaian. Dalam masyarakat berorientasikan jangka pendek, nilai-nilai yang digalakkan yang berkaitan dengan masa lalu dan masa kini, termasuk keunggulan, menghormati tradisi, pemeliharaan muka seseorang, balasan dan memenuhi tanggungjawab sosial.


KEPENTINGAN BUDAYA DALAM PERNIAGAAN ANTARABANGSA 
Pengaruh pelbagai budaya di dunia perniagaan sejagat ialah penting untuk membina hubungan antarabangsa yang berjaya. Syarikat telah menerima cabaran dalam membentangkan dan memperluaskan dalam horizon baru, dan ia benar-benar penting memahami sepenuhnya kepada pasaran baru yang merupakan perancangan memperluaskan syarikat.

·    Mengetahui satu budaya asing ialah satu proses jangka panjang asimilasi, kefahaman dan integrasi dan merupakan strategi utama kepada pengembangan perniagaan berjaya secara global.

·         Antara contoh protokol perniagaan di negara berbeza:
1.      Di Amerika Selatan ia biasa berjual-beli secara bersemuka.
2.      Di Rusia, keputusan hendaklah diluluskan oleh beberapa jawatankuasa, yang boleh membuat perjanjian perniagaan menjadi lebih lama.
3.      Di Jepun, mereka telah belajar seni senyap dalam perundingan dan kebanyakan  rakyat Amerika tidak biasa dengan ia dan berfikir bahawa ia sesuatu yang tidak betul dan berasa tertekan dan menutup rundingan apabila ia tidak diperlukan.
·     Aspek penting untuk dianggap berkembang sesebuah negera lain ialah bahasa, ungkapan-ungkapan tempatan dan cara mereka menyatakan diri mereka, terjemahan-terjemahan perkataan boleh menjurus salah faham.

·     Contoh bagaimana beberapa syarikat telah gagal apabila menempatkan perniagaan mereka di negara berbeza:
1.      Syarikat bertenaga multinasional Powergen gagal untuk menamakan delegasi syarikat mereka di Itali: www.powergenitalia.com. Mereka menerima satu jumlah lawatan sangat besar kepada laman web mereka, tetapi kebanyakannya daripada orang ramai berfikir yang web ini dikomersialkan untuk produk menyelesaikan seksual mati pucuk  tetapi ia sangat berbeza daripada pasaran yang  menjadi sasaran mereka. 





       
                       
                               

1 comment:

  1. Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
    Terima kasih, Busarakham.

    ReplyDelete