Budaya ialah sifat tertentu orang yang
berhimpun, ditakrifkan oleh semua dari bahasa, agama, hidangan, tabiat sosial,
muzik dan seni.
Dengan kata lain, budaya sering dikaitkan dengan adat resam dan perilaku atau ritual yang dilakukan oleh sesebuah negara mahupun kelompok masyarakat. Di dalam arus perniagaan dan pasaran antarabangsa, nilai-nilai dan keprihatinan terhadap budaya masyarakat setempat dan negara perlu diambil kira. Syarikat -syarikat induk perlu sensitif dan peka terhadap isu ini dimana ia memainkan peranan yang penting dalam kesinambungan arus perniagaan untuk berjaya baik didalam peringkat antarabangsa mahupun negara itu sendiri. Penerapan nilai-nilai budaya perlulah selari dan segerak dengan norma-norma masyarakat setempat. Penerapan itu hendaklah dilakukan pada peringkat perancangan atau rundingan jualan
Dengan kata lain, budaya sering dikaitkan dengan adat resam dan perilaku atau ritual yang dilakukan oleh sesebuah negara mahupun kelompok masyarakat. Di dalam arus perniagaan dan pasaran antarabangsa, nilai-nilai dan keprihatinan terhadap budaya masyarakat setempat dan negara perlu diambil kira. Syarikat -syarikat induk perlu sensitif dan peka terhadap isu ini dimana ia memainkan peranan yang penting dalam kesinambungan arus perniagaan untuk berjaya baik didalam peringkat antarabangsa mahupun negara itu sendiri. Penerapan nilai-nilai budaya perlulah selari dan segerak dengan norma-norma masyarakat setempat. Penerapan itu hendaklah dilakukan pada peringkat perancangan atau rundingan jualan
Budaya juga boleh ditakrifkan sebagai
persekitaran yang direka oleh manusia seperti contoh ilmu pengetahuan, asas
keperluan hidup, seni, moral, undang-undang, adat dan lain keupayaan dan
tabiat(tingkah laku) yang diterima oleh manusia sebagai amalan kehidupan
seharian dalam masyarakat.
CIRI-CIRI BUDAYA
1. BUDAYA MENCERMINKAN KELAKUAN YANG DIPELAJARI
· Iaitu dihantar dari satu ahli
sebuah masyarakat kepada yang lain.
· Beberapa unsur budaya diturunkan
secara tradisi atau keturunan.
2. UNSUR BUDAYA IALAH BERKAIT
·
Yang mana dari segi sejarah
diterjemahkan ke dalam pertukaran pekerjaan sepanjang hayat dan kerja minimum.
3. KELAKUAN YANG DIPELAJARI
·
perubahan budaya sebagai respons kepada kuasa luaran
yang menjejaskan masyarakat.
·
Contohnya: selepas perang dunia kedua, Jerman dibahagikan
kepada pasaran bebas berorientasikan barat Jerman dan dikawal komunis timur
Jerman. Hasil dari kejadian ini membawa
perbezaan kepada budaya timur Jerman bagi perintah ideologi komunis mengenai
sikap ke arah kerja, pengambilan risiko , dan keadilan sistem ganjaran.
4. BUDAYA DIKONGSI
·
Ahli-ahli masyarakat dan menentukan
keanggotaan masyarakat.
·
individu yang berkongsi satu budaya ialah anggota
sebuah masyarakat dan mereka yang tidak berkongsi adalah di luar sempadan
masyarakat
UNSUR-UNSUR BUDAYA
Asas kepada
setiap masyarakat ialah satu budaya sosial, rangka keseluruhan yang menetapkan
tugas individu dalam masyarakat, stratifikasi masyarakat , dan mobiliti
individu dalam masyarakat.
·
INDIVIDU, KELUARGA DAN KUMPULAN .
Ø semua masyarakat
manusia melibatkan individu hidup di unit keluarga dan bekerja dengan satu sama
lain di satu kumpulan.
Ø Persatuan
berbeza tidak menghalang mereka mentakrifkan keluarga dan di kepentingan
relatif mereka untuk meletakkan seseorang individu berperanan dalam kumpulan.
Ø budaya juga
berbeza dalam pentingnya individu bersaudara kepada sesuatu kumpulan itu.
·
STRATIFIKASI
SOSIAL
Ø Semua masyarakat mengkategorikan orang tertentu berdasarkan kelahiran
mereka, pekerjaan, pencapaian pendidikan, atau sifat lain.
Ø Pentingnya kategori-kategori ini dalam mendefinisikan bagaimana
individu berinteraksi satu sama lain waalaupun antara kumpulan ini berbeza-beza
masyarakat.
Ø Syarikat multinasional (MNCs)beroperasi di persatuan-persatuan secara
teratur mesti mengubah prosedur mereka mengambil pekerja dan kenaikan pangkat serta
mengambil kira perbezaan kelas atau suku-sakat antara penyelia dan pekerja.
Ø Mengambil
anggota keluarga lakukan pekerjaan dan secara tradisi dijalankan oleh ahli-ahli
keluarga akan mengurangkan semangat tempat kerja dan produktiviti.
Ø Mobiliti sosial ialah keupayaan individu untuk langkah dari satu
stratum masyarakat kepada yang lain. Mobiliti sosial lebih cenderung dalam susun-lapis
masyarakat.
BAHASA:
Bahasa
ialah satu pelakar utama kumpulan kebudayaan kerana ia satu makna yang penting
yang mana satu anggota masyarakat berkomunikasi antara satu sama lain.
·
BAHASA SEBAGAI SATU SENJATA
PERSAINGAN
Ø Hubungan
linguistik sering mewujudkan kelebihan persaingan kerana keupayaan
berkomunikasi sangat penting dalam menjalankan urus niaga.
·
LINGUA FRANCA
Ø Bagi
menjalankan perniagaan,antarabangsa individu yang terlibat dalam perniagaan mesti mampu berkomunikasi
·
TERJEMAHAN
Ø Beberapa
perbezaan linguistik boleh diatasi melalui penterjemahan.
Ø Proses
memerlukan lebih daripada hanya menggantikan perkataan satu bahasa untuk yang
satu lagi
Ø Penterjemah mesti
sensitif kepada kepekaan di konotasi perkataan dan fokus pada menterjemahkan
idea, bukan perkataan diri mereka dan masalah-masalah terjemahan akan mewujudkan
malapetaka pemasaran.
Ø Mentafsir perkataan menggunakan kamus tidak memberi maksud yang sama jika perkataan itu ditafsir secara kiasan.
Ø Mentafsir perkataan menggunakan kamus tidak memberi maksud yang sama jika perkataan itu ditafsir secara kiasan.
KOMUNIKASI:
Komunikasi
merentasi sempadan budaya, sama ada secara lisan atau tidak secara lisan, ialah
satu kemahiran penting terutamanya untuk pengurusan antarabangsa.
·
KOMUNIKASI
BUKAN LISAN
Ø Anggota sebuah masyarakat berkomunikasi dengan satu sama lain
menggunakan lebih daripada perkataan.
Ø Malah beberapa penyelidikan percaya 80 kepada 90 peratus semua maklumat
dihantar di kalangan anggota satu budaya dengan cara selain daripada bahasa.
Ø Komunikasi bukan lisan termasuk air muka, pergerakan tangan, intonasi,
hubungan mata, kedudukan badan dan postur tubuh.
Ø Komunikasi bukan lisan boleh menjurus kepada salah faham disebabkan
perbezaan budaya.
Ø Perbezaan makna pergerakan tangan dan air muka juga wujud di kalangan budaya
malah senyap juga mempunyai makna.
·
PEMBERIAN HADIAH DAN LAYANAN BAIK
Ø Pemberian
hadiah dan layanan baik ialah cara-cara komunikasi penting dalam banyak budaya
perniagaan.
Ø Di Jepun,
etika perniagaan memerlukan layanan yang baik dan prihatin
Ø Ahli perniagaan
Arab, seperti Jepun, sangat bimbang tentang keupayaan mereka bekerja dengan
mereka mencadangkan rakan kongsi perniagaan; kualiti orang ramai juga penting seperti
pentingnya kualiti projek.
Ø Norma
layanan baik walaupun menjejaskan berita buruk jalan ialah dihantar dalam
pelbagai budaya.
AGAMA:
Ø Agama
ialah satu aspek penting kebanyakan masyarakat. Ia menjelaskan cara di mana
anggota sesebuah masyarakat berkait antara satu sama lain dan kepada
orang-orang luar.
Ø
Agama membentuk sikap perhatian terhadap
kerja, penggunaan, tanggungjawab individu , dan perancangan untuk masa depan.
Ø
Hinduisme menekankan pencapaian rohani
daripada kejayaan ekonomi.
Ø Islam
memberi sokongan tempat-tempat lebih penekanan kepada individu terhadap
kewajipan kepada masyarakat.
Ø
Agama memberi kesan kepada persekitaran
perniagaan untuk cara-cara penting lain.
Ø Impak
keagamaan pada perniagaan antarabangsa berbeza-beza mengikut negara, bergantung
pada sistem perundangan negara, kehomogenan kepercayaan keagamaannya, dan
toleransi pendapat-pendapat keagamaan lainnya.
NILAI DAN SIKAP:
Budaya juga
menjelaskan dan mencerminkan nilai-nilai sekular dan sikap anggota sebuah
persatuan.
·
MASA
Ø Masa
mewakili peluang untuk melahirkan lebih dan untuk menaikkan pendapatan
seseorang, jadi ia tidak harus sia-sia.
Ø Mendasari
sikap ini ialah etika Protestan, yang menggalakkan orang untuk lebih baik
kedudukan mereka dalam hidup melalui kerja keras.
·
UMUR
Ø Perbezaan kebudayaan
penting wujud pada sikap ke arah umur.
·
PENDIDIKAN
Ø Sistem
formal negara awam dan pendidikan swasta ialah satu pemancar dan pantulan nilai
penting dalam budaya masyarakat.
·
STATUS
Ø Cara
yang mana status dicapai berbeza merentasi budaya.
Ø Dalam
beberapa persatuan-persatuan status diwarisi akibat kekayaan atau pangkat nenek
moyang seseorang.
Ø Individu
lain ia memperolehi melalui pencapaian peribadi atau pencapaian profesional.
Pengurusan Antarabangsa dan Budaya (International Management and Cultural)
Memahami perbezaan budaya adalah sangat penting kepada kejayaan sesebuah
syarikat dalam dunia perniagaan antarabangsa. Budaya masyarakat memberi
kesan kepada sistem politik, ekonomi,
sosial dan etika firma semasa perniagaannya berurusan dalam dunia masyarakat itu.
Budaya
masyarakat mencerminkan nilai-nilai harmoni kebudayaan, kepercayaan, kelakuan,
adat dan sikap masyarakat itu sendiri. Budaya adalah satu tingkah laku individu
atau kumpulan dalam sesebuah masyarakat yang telah di diwarisi dan diamalkan serta
diperkenalkan kepada ahli-ahli masyarakat yang lain. Unsur-unsur budaya saling
berkaitan dan kukuh diantara satu sama lain. Elemen-elemen ini adalah bersesuaian,
ianya berubah seperti kuasa luar yang mempengaruhi masyarakat. Budaya tidak
hanya dikongsi oleh ahli-ahli masyarakat tertentu sajaha tetapi diperluaskan dan dikongsi bersama
dengan masyarakat-masyarakat setempat yang lain.
Para penyelidik telah mengketogorikan
negara-negara mengikut ciri-ciri kebudayaan yang sama. Pembangunan
sesebuah negara telah dibangunkan berdasarkan dari klasifikasi konteks-konteks tertinggi dan yang terendah, dimana
ianya memberi tumpuan kepada kepentingan konteks dalam budaya. Hal ini
sedikit sebanyak telah mewujudkan satu kelompok kebudayaan
yang dapat memudahkan perkara-perkara yang sukar dalam menjalankan
perniagaan di peringkat antarabangsa.
Para penyelidik juga, mendapati bahawa banyak negara telah berkongsi sikap yang sama ke arah peranan kerja, kepuasan kerja dan aspek-aspek kerja yang berkaitan dengan kehidupan seharian
yang lain dan juga sering memastikan dapat membentuk negara dalam kelompok budaya yang berkongsi bahasa yang
sama.
Penyelidik perintis “Geert Hofstede,” telah mengenal pasti lima dimensi budaya asas, iaitu seseorang individu itu mungkin berbeza dari segi orientasi sosial, orientasi kuasa, orientasi ketidakpastian, orientasi matlamat dan orientasi masa. Perbezaan ini memberi kesan kepada tingkah laku perniagaan dalam pelbagai cara dan sering membawa kepada salah faham dalam amalan budaya.
Hofstede’s Five Dimensions
Model
Hofstede merupakan pendekatan yang menyuarakan menyatukan nilai-nilai
kemanusiaan menerusi dimensi kebudayaan yang menjadi paksi dalam menguruskan
konflik terutamanya dalam sesuatu komuniti. Model ini telah diperkenalkan oleh
seorang ahli psikologi Dutch, Geert Hofstede. Beliau telah
mengenalpasti lima orientasi atau keutamaan asas yang dimiliki oleh manusia.
Kelima-lima
dimensi inilah merupakan masalah utama yang dihadapi oleh manusia. Semua dimensi
ini digunakan oleh Hofstede untuk membuat kajian tentang perbezaan
budaya peringkat antarabangsa. Kelima-lima dimensi yang dibincangkan tersebut
iaitu:
a). Jarak Kekuasaan (Power Distance)
b). Pengelakan Keadaan Yang Tidak Menentu (Uncertainty Avoidance)
c). Individualistik lawan Kumpulan (Individualism versus Collectivism)
d).
Kelelakian lawan Kewanitaan (Masculinity
versus Femininity)
e). Orientasi jangka panjang lawan jangka pendek (Long term orientation versus
Short term orientation)
Walapun model Hofstede ini lebih diaplikasikan kepada perbezaan budaya di
dalam sesuatu organisasi namun nilai-nilai yang wujud hasil daripada kajian
yang dijalankan boleh dipraktikan di dalam sesuatu komuniti terutamanya dalam
membantu memahami dan mengatasi persoalan gejala sosial.
Jarak
Kekuasaan (Power Distance)
Sesuatu
masyarakat lazimnya terbentuk dengan beberapa elemen yang menjadi pengikat dan
penghubung di kalangan ahli-ahlinya. Antara yang penting ialah amalan adat-adat
resam dan budaya yang menjadi tiang seri kepada tunggak penyatuan di kalangan
mereka. Setiap masyarakat pastinya akan memiliki budaya tatacara hidup
masing-masing yang diwarisi dari satu generasi ke generasi berikutnya.
Kepelbagaian buadaya ini dipercayai turut mempengaruhi, pendekatan dalam
penyelesaian sesuatu konflik wujud. Perbezaan pendekataan ini disebabkan oleh
faktor seperti status, kekayaan dan kuasa yang membawa status tertentu. Situasi
ini akan membawa kepada apa yang diistilahkan sebagai ketidaksamaan persepsi
yang tercetus akibat ketaksamaan kuasa. Masyarakat yang berlainan status
mempunyai dimensi yang berlainan terhadap sesuatu konflik yang dihadapi.. Dalam
sesuatu komuniti, ketidaksamaan kekuasaan sememangnya tidak boleh dielakkan dan
ia berlaku secara berterusan. Ketidaksamaan ini wujud kerana terdapat hierarki.
Menurut “Mulder’s
Power Distance Reduction Theory”, sesorang yang berhierarki yang lebih
rendah akan cuba mengurangkan jarak kekuasaan antara diri mereka dengan pihak
atasannya. Akan tetapi, pihak atasan akan cuba mengekalkan atau meluaskan jarak
kekuasaan terhadap kelompok bawahan. Jarak kekuasaan ini dapat dijelaskan dalam
“Power Distance Index” (PDI) di mana pencapaian diukur berdasarkan tiga
soalan yang telah ditanya iaitu berkenaan dengan cara membuat keputusan,
keberanian menentang pihak atasan dan keputusan dibuat sama ada di tangan pihak
atasan atau bawahan.
Dalam
menggambarkan perhubungan antara pihak atasan dan bawahan, dalam satu hierarki,
Hofstede (1984) telah menggunakan konsep jarak kekuasaan. Jarak kekuasaan
adalah pengukuran kuasa interpersonal atau pengaruh antara pihak atasan dan
pihak bawahan dimana kuasa kelompok bawahan biasanya adalah lebih rendah jika
berbanding dengan kuasa yang ada pada kelompok atasan . Jarak kekuasaan ini
adalah diambil daripada kajian Mulder . Teori Mulder berdasarkan kepada satu
siri eksperimen yang panjang dengan sturktur sosial yang mudah. Mulder
mendefinisikan “kuasa” sebagai “berpotensi untuk memutuskan atau mengarahkan
tingkah laku seseorang atau orang lain dan bukan sebaliknya” dan “jarak
kekuasaan” sebagai “tingkat ketidaksamaan mengenai kuasa antara individu yang
kurang berkuasa dan lebih berkuasa , di mana mereka ini tergolong dalam sistem
sosial yang sama”.
Berdasarkan
kepada andaian ini Hofstede telah merangka suatu indeks jarak kekuasaan yang
bertujuan untuk menunjukkan perbezaan suasana antara mereka yang mengamalkan
indeks jarak kekuasaan yang rendah dan yang tinggi.
Jadual
1 : Ringkasan Konotasi Mengenai Perbezaan Indeks Jarak Kekuasaan (PDI)
Indeks
Jarak Kekuasaan yang Rendah
|
Indeks
jarak kekuasaan yang Tinggi
|
pembuat keputusan setelah berunding dengan
kelompok bawahan
|
membuat keputusan secara autokratikalistik dan
paternalistik.
|
gaya pembuat
keputusan berdasarkan kepada gaya perundingan dan bertolak-ansur.
|
Gaya
pembuat keputusan yang meyebabkan berlakunya polanisasi antara
autokratik-paternalistik dan peraturan majoriti.
|
kurang
takut ketidaksetujuan dalam perbincangan
|
takut
ketidaksetujuan
|
lebih
bekerjasama antara satu sama lain.
|
enggan
mempercayai antara satu sama lain.
|
lebih bertimbang
rasa.
|
kurang
bertimbang rasa.
|
Perundingan
tidak formal boleh wujud tanpa penyertaan formal.
|
Peyertaan
formal boleh wujud tanpa perundingan tidak formal.
|
Mereka
berpendidikan tinggi kurang memegang nilai autoritarian berbanding dengan
mereka yang berpendidikan rendah.
|
Mereka
yang berpendidikan tinggi dan rendah menunjukkan nilai yang sama mengenai
autoriti.
|
Sumber: Hofstede, G. (1984). Culture’s
consequences: international Differences in work- related attitudes, Sage
publications, Beverly Hills, CA.p.92.
Berdasarkan kepada indeks jarak kekuasaan yang dipaparkan diatas, bagi
amalan jarak kekuasaan yang rendah didapati ia lebih bersifat `informal‟ dalam
menyelesaikan sesuatu permasalahan atau konflik yang berbangkit. Manakala
bagi jarak kekuasaan yang tinggi ia lebih bersifat `formal‟ yang terikat dengan
prosedur-prosedur tertentu dalam mennangani sesuatu permasalahan.
Dalam
komuniti, sekiranya pemimpin dapat membentuk tingkah laku pembuat keputusan
menurut nilai-nilai yang cenderung kepada indeks jarak kekuasaan yang rendah,
nescaya pengikut atau orang bawahan akan menjadi selesa. Hakikatnya komuniti
lebih suka gaya membuat keputusan oleh pihak atasan mereka dimana ia dapat
mencerminkan kemesraan yang dapat memberi keselesaan kepada mereka.
Di dalam
komuniti yang mempunyai perbezaan indeks jarak kuasa yang tinggi, akan wujud
suasana dimana mereka lebih suka kepada sistem membuat keputusan di mana pihak
atasan tidak terlibat langsung. Sebaliknya dalam komuniti yang mempunyai indeks
jarak kuasa yang rendah, mereka memusatkan dalam bentuk saling bergantungan.
Manusia dalam komuniti yang mempunyai indeks jarak kuasa yang tinggi lebih
terbuka kepada penyelesaian yang ideal kepada ketidaksamaan di mana dirasakan
sebagai menyusahkan, tetapi tiada tawaran alternatif bagi interaksi harian
antara individu yang lebih berkuasa dan kurang berkuasa.
Bagi
memenuhi pendekatan indeks jarak kekuasaan yang rendah, adalah perlu beberapa
langkah dilaksanakan dalam membantu menangani gejala sosial di kalangan remaja;
i) Perlu kurangkan kepelbagaian prosedur yang
bersifat birokrasi. Kekangan birokrasi acapkali boleh menyebabkan
terbantutnya sesuatu tindakan yang sewajarnya diambil bagi mengatasi sesuatu
konflik.
ii)
Mewujudkan secara harmoni adat resam dan
budaya yang menjadi teras dan pengikat dikalangan ahli masyarakat. Tatacara ini
akan mengembalikan kearkaban antara golongan tua dan muda yang sekaligus
membantu mengurangkan indeks jarak kuasa.
Pengelakkan
keadaan Yang Tidak Menentu (Uncertainty
Avoidance)
Kadang
kala ketidakpastian dan ketidaktentuan tentang masa hadapan akan timbul
lantaran daripada elemen perubahaan yang berlaku tanpa dapat dikawal.
Meledaknya pembahruan dan kecanggihan dalam sistem teknologi dan telekomunikasi
telah melahirkan ungkapan wujudnya apa yang diistilahkan dunia tanpa sempadan.
Pembangunan
masyarakat dan peningkatan keahlian dalam bidang teknologi ini diharapkan dapat
mengantisipasi gelombang teknologi dan informasi global yang tidak dapat
dihindari lagi. Masyarakat informasi (information society) menjadi
syarat mutlak siapnya penerimaan seluruh anggota masyarakat terhadap informasi
yang mengalir dari seluruh penjuru dunia.
Disisi
lain perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang sangat pesat telah
mempengaruhi banyak aspek kehidupan di masyarakat, antara lain dalam bidang
perdagangan (e-commerce) dan pemerintahan (e-government). Bahkan
secara umum juga telah merubah perilaku masyarakat (social behaviour)
yang semula berbasiskan atas media kertas (paper based) kini menjadi
berbasiskan sistem elektronik (electronic based).
Situasi
ini dari masa kesemasa atau lambat laun akan memberikan kesan kepada budaya
sesuatu komuniti. Contohnya apabila menularnya penggunan telefon di dalam
komuniti, maka akan wujud senario kekerapan berhubung dengan menggunakan
teknologi tersebut dan kemungkinan akan mengurangkan julat perjumpaan ahli
komuniti secara berdepan. Ketidak tentuan ini didorong lagi dengan perkembangan
yang terlalu pantas dengan teknologi penggunaan telefon bimbit, Internet,
Sidang video dan pelbagai lagi elemen yang kemudiannya menjadikan terungkainya
perubahan demi perubahan yang merobek sistem, peraturan atau amalan lazim
sesuatu masyarakat atau komuniti. Apabila ini terjadi maka ia akan membawa
kefahaman dan penerimaan nilai-nilai yang berbeza di antara kalangan komuniti
tentang perubahan yang mereka hadapi terutamanya antara golongan tua dan muda
atau remaja.
Secara
umumnya penghuraian mengenai ketidakpastian boleh dibahagikan kepada bentuk
kelakuan rasional dan kelakuan tidak rasional. Hofstede menggunakan perkataan
„rasional‟ dan „tidak rasional‟ dalam maksud yang sama seperti „Pareto‟s
Treatise On General Sociology‟ (1916) menggunakan „logik‟ dan „tidak logik‟. Pokok
persoalan dalam memahami kedua-dua istilah ini ialah apa yang dianggap tidak
logik atau tidak rasional kepada orang ramai boleh kelihatan logik atau
rasional kepada seseorang . Apa yang dianggap rasional kepada manusia yang
berkongsi kebudayaan yang sama boleh jadi tidak rasional kepada manusia yang
tidak berkongsi kebudayaan tersebut.
Di
dalam kes ini golongan muda mungkin lebih terdedah dengan perkembangan
teknologi terutamanya dengan cyber, komputer, .internet dan
sebagainya.Pemakaian Internet sebagai contoh telah mengalami kemajuan yang
sangat signifikan beberapa tahun belakangan ini. Jumlah dari paket data, yang
mengalir lewat Internet, telah mengalami peningkatan yang dramatis. Jika
tertinggal maka tidak memungkinkan tren tersebut akan memutar ke belakang
kembali untuk menunggu yang tertinggal.
Dalam
konteks ini budaya berinternet mungkin suatu yang rasional bagi mereka dengan
duduk berjam-jam dihadapan komputer tetapi mungkin suatu yang tidak logik bagi
generasi tua. Namun ia telah menjadi suatu yang lumrah bagi muda-mudi dan suatu
yang logik bagi mereka. Maka secara tidak langsung tercetus dan bertembungan
antara logik dan tidak logik di sini yang membawa kepada tercetusnya konflik.
Kes berikut mungkin antara lain yang boleh dijadikan contoh dimana
ketidakpastian atau ketidakrasionalan boleh membawa konflik.
Kes 1
Kalau aku
cakap lebih karang, orang marah, tapi itulah hakikatnya. Aku nak bagi kesedaran
sket kat para mak bapak yang nengok TeenNet, cubalah berfikiran terbuka dalam
mendidik anak di zaman internet nih... jangan kolot aje. Ini bukan zaman makan
ubi kayu lagi, ini zaman makan steak! Buatlah cara macam orang makan steak...
Faham-faham aje lah kan..
Justeru
itu di tahap pembuat keputusan di bawah ketidakpastian, individu harus membuat
satu ketentuan bagaimana ketidakpastian itu wujud. Dalam teori kontigensi
ketidakpastian sebagai satu input di mana akan mempengaruhi struktur dan
perjalanan organisasi. Bagi menangani perihalan`kepastian‟/ ketidapsatian,
`rasional/tidak rasional dan logik/tidak logik ini maka dua cara utama boleh
digunakan. Melalui tatacara ini komuniti boleh mengambil langkah menghindarkan
konflik dalam dua cara yang utama.
Pertama,
membina resolusi jangka panjang terhadap masalah yang dihadapi sekarang dan
bukannya hanya memberikan reaksi terdangkal terhadap masalah yang dihadapi
sekarang. `Blue print‟ penting dalam mengatasi sesuatu masalah dan bukanya
mengatasi sesuatu berasaskan tindakan jangka pendek. Mereka wajar memikirkan
terlebih dahulu peristiwa yang mungkin timbul pada masa depan dengan
menggunakan kelaziman keputusan yang menekankan reaksi dalam jangka pendek yang
lalu. Oleh karena itu, pendekatan yang komperhensif dan holistik terhadap
teknologi informasi dan komunikasi harus dapat mengharmonisasikan kepentingan
bersama dan global dengan tidak terjebak hanya dari sisi pembangunan teknologi
sahaja tetapi juga aspek hukum dan kemasyarakatannya.
Kedua,
Perlunya pengubahsuaian kepada pendekatan atau perancangan berbentuk tradisi
kepada kesesuaian berasaskan keperluan semasa, mengikut perubahan atau kehendak
peredaran alam. Kaedah ini boleh dilaksanakan dengan mengambil kira
pertimbangan berikut;
Jadual 2: Perbezaan Pergerakan dalam Keadaan
Yang Tidak Menentu dalam sesebuah komuniti
|
Tahap ketidaktentuan yang tinggi
|
||
|
Lebih
banyak aktiviti yang berbentuk struktur.
|
||
Peraturan
yang tertulis adalah sedikit.
|
Peraturan
yang tertulis adalah banyak.
|
||
Pemimpin
komuniti lebih menggunakan strategik.
|
Pemimpin
komuniti lebih banyak menggunakan prosedur atau tatacara kerja.
|
||
Organisasi
boleh ‘pluriform’
|
Organisasi
patut lebih ‘standardization’.
|
||
Kurang
amalan upacara.
|
Amalan
upacara adalah banyak.
|
||
Pemimpin
komuniti lebih banyak menggunakan kaedah ‘interpersonel’ dan corak pengurusan
yang fleksible.
|
Pemimpin
komuniti lebih mengamalkan corak pengurusan yang tetap.
|
||
Pemimpin
komuniti lebih rela membuat keputusan sendiri dan mengambil risiko.
|
Pemimpin
komuniti jarang membuat keputusan sendiri dan tidak sanggup mengambil risiko.
|
||
Kuasa
pengawalan adalah kurang.
|
Kuasa
pengawalan adalah besar.
|
Sumber: Hofstede, G. ( 1984 ). Culture’s
consequences: international Differences in work- related attitudes, Sage
publications, Beverly Hills, CA.
Individualistik
Lawan Kumpulan (Individualism versus Collectivism)
Ini
merupakan dimensi yang paling penting di mana tumpuan adalah kepada
pertembungan konflik yang dihadapi oleh seorang individu dengan keinginan
kumpulan atau komunitinya. Dalam konteks ini persoalan yang timbul ialah
sanggupkah kita berhubung dengan individu lain dalam kumpulan dalam usaha
mencapai apa yang diingini atau dihajati oleh kita. Disamping cuba berunding
mengenai perbezaan atau berkongsi konsep tentang apa yang kita hajati dengan
orang lain? (Trompenaars, 1994).
Dalam
budaya individualistik, individu akan lebih menjaga kepentingan diri mereka
sendiri terlebih dahulu serta keinginan anggota keluarga mereka yang terdekat
sementara dalam budaya kumpulan pula, individu itu sama ada tergolong dalam
satu atau lebih kumpulan yang terdekat di mana kumpulan itu dicipta dan
berdasarkan aktiviti-aktiviti yang seterusnya (Hofstede,1983).Kesimpulannya,
nilai budaya individualistik bermaksud menjaga kepentingan diri sendiri serta
lebih ingin mencapai matlamat sendiri daripada matlamat kumpulan. Manakala bagi
kumpulan pula, mereka akan hanya lebih mementingkan atau mengutamakan matlamat
kumpulan berbanding matlamat individu (Ting-Toomey, Gao, Trubisky, Yang, Kim,
Lin & Nishida,1991).
Dimensi
individualistik lawan kumpulan dapat menentukan gaya dalam menghadapi
konflik.(Rahim&Blum,1994). Budaya individu akan memilih sesuatu dimensi
pembahagian atau pengagihan untuk menyelesaikan interpersonal konflik. Untuk
itu, mereka boleh menggunakan samaada gaya penguasaan atau gaya suka menolong
yang mana ia menandakan pengertian atau tanggapan tentang nisbah yang berkaitan
dengan kepuasan yang diterima oleh individu sendiri dengan pihak lain. Jikalau
individu itu berada dalam budaya kumpulan, mereka akan menggunakan dimensi
pencantuman atau penyatuan iaitu gaya penyatuan atau pengelakan dalam
menyelesaikan masalah konflik di mana ia menunjukkan penglibatan kedua-dua
pihak supaya mencapai kepuasan. Tindakbalas bertolak ansur merupakan titik
persilangan mengenai semua dimensi dimana individu menerima kepuasan peringkat
pertengahan yang berkaitan dengan keputusan atau ketabahan konflik mereka.
Kajian
Hofstede tentang dimensi individualistik lawan kumpulan di Amerika Syarikat dan
Timur Tengah menunjukkan adanya perbezaan kelompok. Amerika Syarikat
dikategorikan sebagai budaya individu sementara sampel responden dari negara
Timur Tengah pula dikategorikan sebagai budaya kumpulan. Responden dari Amerika
Syarikat percaya bahawa individu mempunyai hak tentang kehidupan persendirian
dan mengambil berat tentang diri sendiri. Mereka adalah „self-orinted‟ iaitu
mempunyai arah tuju yang tersendiri. Dan perasaan yang bebas mengenai penekanan
adalah untuk ikhtiar individu tersebut, hak persendirian, autonomi, keputusan
sendiri. Responden dari negara Timur Tengah percaya mengenai
arahan dalam kumpulan. Identiti mereka berpandukan kepada sistem sosial mereka,
mereka mempunyai perasaan yang bebas dalam institusi dan komuniti. Kehidupan
persendirian mereka telah diancam oleh organisasi dan puak-puak dimana
seseorang itu dimiliki. Dengan yang demikian, organisasi akan membekalkan
kemahiran, arahan, tanggungjawab dan keselamatan kepada mereka.
Individualistik
merujuk kepada perhubungan antara seseorang individu dengan kumpulan dalam
masyarakat. Ia menggambarkan bagaimana cara manusia dapat hidup bersama dalam
suasana yang harmoni. Sebagai contoh, bagaimana penerimaan individu sekiranya
hidup dalam sesebuah keluarga primer atau keluarga sekunder atau dalam kumpulan
kaum yang tinggal dalam satu masyarakat bawah pimpinan seorang atau lebih
ketua. Semua ini mempunyai pelbagai nilai yang terpaksa dilaksanakan atau
dipatuhi. Dalam sesetengah budaya, individualisme dilihat sebagai rahmat dan
sumber yang baik. Tetapi ada yang melihat budaya individualistik sebagai
pengasingan(alienating). Di dalam bidang sosiologi kajian mengenai perbezaan
yang berkaitan dengan dimensi individualisme lebih dikenali sebagai
gemeinschaft (low individualisme) lawan gesellschaft (high individualisme)
(Hofstede,1984).
Triandis,
(1986) telah mengkaji peringkat skala individu semasa berhadapan dengan orang
lain dalam dimensi individualisme lawan kumpulan. Kajian yang dikemukakan oleh
Triandis (1986) menunjukkan bahawa;
·
Jika sesuatu kumpulan dapat
mengurangkan prestasi atau memberikan kesan negatif kepada kita maka adalah
lebih baik meninggalkan kumpulan tersebut dan bekerja secara persendirian.
·
Untuk menjadi orang yang lebih
tinggi kedudukannya, seseorang itu mestilah bersifat berdikari.
·
Jika anda ingin membuat sesuatu
yang betul,maka ia patut dilakukan dengan sendiri.
·
Dalam jangka masa panjang, orang
yang kita boleh bergantung hanyalah diri kita sendiri sahaja.
Dimensi keindividualisma dan kumpulan secara keseluruhan
memang mempunyai implikasi apabila ia diteliti secara menyeluruh. Ini
berdasarkan kepada kesan perbezaan indeks individualistik.
Jadual
3: Kesan perbezaan Indeks
Individualistik Komuniti yang Indeks Individualistiknya
rendah
|
Komuniti yang Indeks Individualistiknya tinggi
|
Individu
menjangka bahawa komuniti melindungi mereka seperti dalam sebuah keluarga.
Mereka akan mengasingkan diri apabila komuniti tidak dapat memenuhi keinginan
mereka.
|
Komuniti
tidak dijangka untuk menjaga dan melindungi individu
|
Komuniti
mempunyai pengaruh yang kuat ke atas individu
|
Komuniti
mempunyai pengaruh yang sederhana ke atas individu
|
Penglibatan
individu dalam komuniti adalah lebih mesra.
|
Penglibatan
individu dalam komuniti adalah jarang.
|
Sumber:
Hofstede, G. ( 1984 ). Culture’s consequences: international Differences in
work- related attitudes, Sage publications, Beverly Hills, CA.
Kebelangsungan komuniti yang sikap indeks individualik
rendah berasaskan kepada jadual di atas merupakan rangsangan terbaik dalam
usaha menangani gejala sosial di kalangan remaja. Dalam konteks ini individu
tersebut akan merasai dihargai akan kehadiranya dalam komuniti dan dalam masa
yang sama pastinya ia mampu memberikan sumbangan yang bermakna kepada
kelompoknya. Apabila situasi ini terbentuk secara tidak langsung remaja akan
mengambil sikap berhati-hati terhadap sebarang tingkahlaku kerana ia memahami
yang komuniti sentiasa mengambil berat terhadapnya. Pengawal tingkahlaku secara
tersirat oleh komuniti dijiwa remaja ini akan mengukuhkan jatidirinya disamping
membantu mereka mejauhi sebarang gejala yang negatif.
Kes 1
Sebenarnya
jiwa remaja cepat memberontak bila hak mereka disekat, orang tua tentunya tidak
memahaminya sebab zaman mereka amat berbeza. Oleh yang demikian dimanakah pula
mereka perlu melepaskan segala tekanan perasaan mereka. Aktiviti mereka
seolah-olah tidak ada saluran dan sokongan oleh masyarakat. Sudah tentunya
mereka akan secara tidak langsung melibatkan diri kepada gejala yang tidak baik
kerana mereka menganggapkan ianya sebagai satu hiburan yang tidak membosankan.
Kelelakian lawan kewanitaan (Masculinity versus Femininity)
Perbezaan jantina turut menjadi faktor penting dalam
meniliti pengurusan konflik di dalam sesuatu organisasi ataupun komuniti. Yang
menjadi persoalan perbezaan biologi ini ialah samaada ia patut menjadi penyebab
kepada perbezaan manusia dalam aktiviti sosial atau tidak. Di sesebuah komuniti
kadangkala jantina menjadi isu dan potensi perbalahan. Di kalangan komuniti
kadangkala mempunyai matlamat „masculine‟ dan lebih menggunakan lelaki
berbanding dnegan perempuan. Di Jepun, boleh dikatakan semua wanita tinggal di
rumah dan menjaga anak.Manakala bagi negara Nordic dan Netherlands pula lebih
kepada „feminine‟ dimana adalah biasa bagi melihat golongan lelaki yang tinggal
di rumah sementara isteri mereka keluar mencari rezeki. Lelaki yang bekerja
akan diberi keistimewaan untuk bercuti bagi menjaga anak yang baru dilahirkan
(Stephen P. Robbins,1998).
Konflik yang disebabkan oleh faktor biologi ini mungkin
muncul dari pelbagai aspek seperti pergaulan harian dan pekerjaan. Sehubungan
dengan itu kawalselia yang rapi adalah wajar dalam usaha mengurangkan gejala
sosial dari aspek ini. Paduan dan ikatan komuniti yang kukuh serta disulam
dengan adat serta budaya dijangkakan dapat menangani dengan teliti persoalan
konflik perbezaan jantina ini.
Secara keseluruhanya model yang diutara oleh Hofstede ini
walaupun hanya meneliti empat aspek utama namun tidak dapat dinafikan bahawa ia
turut menyumbang dalam menilai sebab musabab dan tatacara mengatasi persoalan
gejala sosial. Dalam konteks ini tidak dinafikan terdapat lain-lain faktor yang
turut berperanan dalam kita membicarakan tentang gejala sosial ini secara
menyeluruh seperti faktor agama, keluarga, pendidikan dan ekonomi.
Orientasi jangka panjang lawan jangka pendek (Long term orientation versus Short term
orientation)
Pertama dipanggil "Confucian dynamism", ia menggambarkan masa ufuk masyarakat.
Masyarakat berorientasikan jangka panjang melampirkan lebih kepentingan kepada masa depan. Mereka memupuk nilai-nilai
pragmatik berorientasikan ke arah
ganjaran, termasuk ketekunan, penjimatan dan kapasiti untuk penyesuaian. Dalam masyarakat berorientasikan jangka pendek,
nilai-nilai yang digalakkan yang
berkaitan dengan masa lalu dan masa
kini, termasuk keunggulan, menghormati tradisi, pemeliharaan muka
seseorang, balasan dan memenuhi tanggungjawab sosial.
KEPENTINGAN BUDAYA DALAM PERNIAGAAN ANTARABANGSA
Pengaruh pelbagai budaya di dunia perniagaan sejagat ialah penting untuk membina hubungan antarabangsa yang berjaya. Syarikat telah menerima cabaran dalam membentangkan dan memperluaskan dalam horizon baru, dan ia benar-benar penting memahami sepenuhnya kepada pasaran baru yang merupakan perancangan memperluaskan syarikat.
Pengaruh pelbagai budaya di dunia perniagaan sejagat ialah penting untuk membina hubungan antarabangsa yang berjaya. Syarikat telah menerima cabaran dalam membentangkan dan memperluaskan dalam horizon baru, dan ia benar-benar penting memahami sepenuhnya kepada pasaran baru yang merupakan perancangan memperluaskan syarikat.
· Mengetahui satu budaya asing ialah
satu proses jangka panjang asimilasi, kefahaman dan integrasi dan merupakan
strategi utama kepada pengembangan perniagaan berjaya secara global.
·
Antara contoh protokol perniagaan
di negara berbeza:
1. Di Amerika Selatan ia biasa berjual-beli secara bersemuka.
2. Di Rusia, keputusan hendaklah diluluskan oleh beberapa jawatankuasa,
yang boleh membuat perjanjian perniagaan menjadi lebih lama.
3. Di Jepun, mereka telah belajar seni senyap dalam perundingan dan
kebanyakan rakyat Amerika tidak biasa
dengan ia dan berfikir bahawa ia sesuatu yang tidak betul dan berasa tertekan
dan menutup rundingan apabila ia tidak diperlukan.
· Aspek penting untuk dianggap
berkembang sesebuah negera lain ialah bahasa, ungkapan-ungkapan tempatan dan
cara mereka menyatakan diri mereka, terjemahan-terjemahan perkataan boleh
menjurus salah faham.
· Contoh bagaimana beberapa syarikat
telah gagal apabila menempatkan perniagaan mereka di negara berbeza:
1. Syarikat bertenaga multinasional Powergen gagal untuk menamakan
delegasi syarikat mereka di Itali: www.powergenitalia.com. Mereka
menerima satu jumlah lawatan sangat besar kepada laman web mereka, tetapi
kebanyakannya daripada orang ramai berfikir yang web ini dikomersialkan untuk
produk menyelesaikan seksual mati pucuk tetapi ia sangat berbeza daripada pasaran yang
menjadi sasaran mereka.
Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
ReplyDeleteTerima kasih, Busarakham.